אינטיליגנציה שיווקית מלך התוכן ומלכת הכתיבה

איך לכתוב תוכן שאנשים אוהבים לקרוא?

שיחה, לא מכירות

הדבר הראשון שאנשים חושבים על שיווק באינטרנט, זה – מכירות. הוציאו לנו שם רע וצדק: התנסחנו גרוע, מכרנו, הספאמנו (הפצצנו, עשינו ספאם) והתפלאנו למה הגולשים כבר לא מגיבים אלינו. אז הגברנו את הווליום, את המינון, צעקנו יותר חזק ״רק עכשיו! מבצע! חינם! הקליקו כאן! עכשיו!!!״ ואז כבר עשו לנו block.

כל הבלוג הזה נוצר במטרה להחזיר את השיח השפוי לעולם השיווק והאינטרנט. אם אתם עוד בשלב של אמונה בניסים ובקוסמים של מכירות באינטרנט, אם אתם בקטע של להפציץ בלי שום מחשבה – אתם בבלוג הלא נכון. אבל אם כבר התפוצצה לכם הבועה, ואתם מבינים שמשהו לא מספיק מכוון בנוסחה שלכם, נראה לי שאתם מוכנים להקשיב וללמוד איך לדבר עם הקהל שלכם. אז תכינו קפה, תפתחו את הצ’אקרה של ההקשבה ובואו נדבר על איך כן אפשר לייצר שיח רלוונטי.

  1. שיחה, לא מכירות
    נתקלתי בכותרת הזאת במצגת שכאן מתחת לפיסקה. שמחתי לגלות שיש עוד אנשי שיווק שמנסים לחנך להפסיק למכור, אלא פשוט לדבר. בקיצור? ספרו את הסיפור שלכם, תנו ערך אמיתי ללקוחות שלכם ותעשו את זה קריא.
    מה זה ״לתת ערך אמיתי״?
    בואו ניקח דוגמא כמו השף הלבן. אין לי אחוזים בתנובה, להפך, הם הכעיסו אותי מאוד עם כל הסיפור של הקוטג׳ שנהפך לנוזלי אבל זה לפוסט אחר. השף הלבן זה מותג של מוצרי חלב, לכאורה אפשר היה לצפות שהם יפרסמו את המוצר, כמה הוא עולה, יקראו לכם לקנות 6 ולקבל אחד חינם או ווטאבר. אבל זה כבר מזמן לא מוכר. לתת ערך אמיתי זה משהו כמו חוברת מתכונים און ליין – תחשבו רגע על עצמכם בצרכנים – איך ההרגשה שלכם כשמפנים אותכם לבלוג מתכונים לעומת ההרגשה שלכם כשאומרים לכם 1+1? לזה קוראים ״ערך אמיתי״.
    מותגים גדולים כבר הבינו את זה והם לא צדיקים, הם עושים את זה כי זה מוכר. אבל אני מעדיפה שאם כבר מוכרים לי אז שיהיה עם ערך, בעדינות. ולא רק מותגים גדולים יכולים לתת ערך, אלא לכל עסק יש ערך מוסף מיוחד שהוא יכול לתת ללקוחותיו.שווה לדפדף במצגת, היא שמה את העקרונות של הגברת המעורבות אצל גולשים באמצעות תוכן על גבי סליידים, מאוד ברור, נעים ומעביר את המסר כמו שצריך.

    21 Ways to Increase Engagement with Content from Teradata Marketing Applications

     

  2. “דיברה תורה כלשון בני אדם”
    אם אתה לא נוהג לפתוח שיחת טלפון עם חבר במשפט כמו “מבצע מטורף!!! הזדמנות שאסור להחמיץ!!!”, אל תנסח מייל שיווקי באופן הזה” – זה ממש המשפט שמסכם הכל בעיני. הוא לקוח מכתבה על כתיבת מייל שיווקי אבל רלוונטי לכל תוכן.עוד פניה שאני מתה עליה: “בעל עסק!”. זה הכי שנות ה-80 ברדיו, תתקדמו. אם רק תחשבו שאתם בשיחה ולא בקמפיין, תראו שיוצאות לכם מילים אחרות. נכון, אנחנו כבר מזמן לא כותבים ספרים בשפה העברית של פעם, אנחנו אפילו לא מסמסים לחברים באופן שבו אנחנו מדברים. אבל גינוני שיחה והרגשה בלב נשארו כמו שהיו גם לפני 200 שנה – אנחנו לא אוהבים שצועקים עלינו, ש״דוחפים״ לנו, שמוכרים לנו, אנחנו מגיבים טוב כשמדברים איתנו.
  3. דבר חחחחלש
    איש חכם אמר לי פעם שהוא לא נוהג להשתמש בסימני קריאה, “זה מרגיש כאילו צועקים עליך”. צודק! (בדקתי אם אתם ערים לסימן קריאה) האמת שאני לא יכולה להגיד שאני אף פעם לא משתמשת בסימני קריאה אבל חבר’ה, תעשו את זה בטעם, תחשבו מה חשוב לכם להדגיש כי אם כל משפט שלכם יסתיים עם איזה סימן קריאה או סימן שאלה או שניהם ביחד, יש סיכוי טוב שתעייפו את הגולשים שלכם. אז במינון, ו… דברו חחחחלש.

  4. צורה לך
    אין מה לעשות, אנחנו דור של קיצורים, של תכל’ס, דור שקורא כותרות ולא מאמרים. גם אם הסיפור שלכם מאוד מאוד מעניין, הקהל שלכם מופרע קשב וריכוז. אז אחרי שכתבתם תוכן פצצה, תעזרו לנו לקרוא אותו. תרשמו לפניכם:
    פסקאות – תשמרו על מבנה נעים לעיניים. יצא לכם בלגאן? תסדרו. כשיהיה לכם נעים להסתכל – גם לגולשים שלכם יהיה נעים.
    כותרות – יש משהו בכותרות שגורם לי להרגיש ש”עבדתי על המערכת”. קראתי את עיקרי הדברים, הבנתי, מידי פעם העפתי מבט על עוד איזו שורה פנימית, ועכשיו כשאני רגוע, אני יכול להתעמק. תסתכלו על האתר הזה, זה אחד האתרים האהובים עלי. אני “שותה” את הכתבות שם והוא אחד הנעימים לקריאה. תסתכלו איך הם שוברים את עומסי הקריאה עם הפרעות מכוונות – כותרות, לינקים באמצע הדף. אבל הכל בטוב טעם, בנעימות, שום דבר לא מפריע לי לקרוא, להפך. מאוד קל לי וגם ההפרעות עוזרות לי לקרוא.

  5. ברצינות?
    האתרים הגדולים כבר הבינו
    הם לוקחים את הגולשים שלהם ברצינות
    Business, behaviour & the brain (near and far)
    נו מה עוד יש לי להגיד על זה? תהיו רציניים….

  6. טייק איט איזי
    הפחד מלהגיד משהו טפשי, משהו שלא יאהבו או שסתם לא יזכה למספיק לייקים – יכול לשתק. אל תקחו את עצמכם כל כך ברצינות, אתם לא כאלה מעניינים… כמות המידע שהאנושות מייצרת היא בלתי נתפסת (נכון להיום, כל שנה וחצי האנושות מכפילה את כמות המידע שהיא ייצרה עד אותה נקודת זמן), עוד דקה כבר ישכחו מה כתבתם.

  7. דרך ארץ קדמה לתורה
    אם אתם כותבים ללקוחות שלכם – תנשמו עמוק, תהיו מנומסים, אל תהיו משעממים ורובוטיים אבל תייצגו את עצמכם בכבוד, תשאירו רושם טוב. לכתוב בלוג זה שונה. שם אפשר להתפרע ולהתשחרר עם השפה, תלוי מי המאזינים כמובן ועל מה הבלוג ומי אתם שכותבים אותו. יצא לי לכתוב גם פוסטים שזורים בקללות וגם פוסטים “מפונפנים”. הרבה יותר קשה לכתוב מפונפן ועדיין להשאר מעניין אבל… קחו את זה כאתגר. ותנו למישהו שאתם מעריכים לקרוא. תבקשו ממנו להקריא בקול רם, ותוך כדי קריאה להגיד מה הוא מרגיש. לפעמים אנשים קוראים אותנו אחרת ממה שהתכוונו אז אם אתם צריכים להיות פוליטיקלי קורקט, תנו למישהו לקרוא לפני שאתם לוחצים על “פרסם”, לפעמים מילה אחת יכולה להציל את התדמית שלכם.
    ובו זמנית –

  8. דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב
    לנסות להעביר רעיון בלי לספר סיפור אישי זה מאתגר מאוד. קשה לנו מאוד לקרוא דברים “כלליים”, אפילו אם הם מאוד חשובים לנו. הכותבים הטובים בעולם כבר יודעים והם עושים את זה: שוזרים את המסר תוך כדי שמספרים סיפור אישי. למה? כי זה נכנס ישר ללב, זה חוק, תבדקו אותי. תבדקו לאיזה תוכן הכי התחברתם לאחרונה ואז תחשבו מה חיבר אותכם לשם. רוב הסיכויים שזה היה כתוב כסיפור, פחות כאיזו הטפת מוסר מנותקת מרגש, מה שתמיד מוביל לשאלה: “למה שאני אחשוף את החיים הפרטיים שלי באינטרנט?”
    פשוט מאוד – אם אתם רוצים שיקשיבו לכם, אז דברו מהלב, לא כולנו נולדנו מספרי סיפורים, אני מקנאה באנשים שיש להם יכולת לספר סיפור מרתק על אנשים אחרים, לא כרכילות אלא כסיפור, מקרה עם פרטים ודמויות והתרחשות ורגש. אז כשאני רוצה להגיד משהו חשוב, אני חושבת על אדם מסויים שנוח לי לדבר איתו ואליו אני כותבת. לו/לה אני בטוח יכולה לספר סיפור מהלב. והוא יקשיב. ולמדתי שככה גם הקוראים שלי מקשיבים.
    אז טיפ פקרטי: כשאתם כותבים – תכתבו אישית, למישהו.

  9. נתקעתי
    הרבה פעמים כשאני נתקעת מול המסך עם איזה פוסט שכבר יושב שם הרבה זמן, אני פשוט מדמיינת שאני כותבת למישהו שצריך את ההסבר הזה, או למישהי שאני אוהבת. מיד עולה חיוך וכל המחסומי כתיבה נעלמים. זה רק בראש שלנו, המחסום. הבושה, הגאווה, יאהבו מה שכתבתי, לא יאהבו, ישתפו, יצחקו – אז אני כותבת לבן אדם אחד, מישהו שבטוח יאהב ויתפעל… כשחושבים על המטרה ועל המאזין – בד״כ המחסום נעלם. שמעתי הרבה זמרים ושחקנים שאומרים דבר דומה, שכשהם על הבמה הם מזהים זוג עיניים אוהבות בקהל ואליו הם שרים או לפניו משחקים כל ההצגה.

  10. Love conquers all
    יש לי בבית כזה סטיקר 🙂
    יכול להיות שזה היה צריך להיות הסעיף הראשון. כשאנחנו כותבים על מה שאנחנו אוהבים, נושא שאנחנו passionate about, זה עובר מתוך המילים. זה חשוב לנו, יש לנו מסר להעביר, יש לנו עולם שלם של רגשות ותובנות שאנחנו פשוט חייבים לשתף בהן אחרים וההתרגשות הזאת עוברת לפעמים עוד יותר מהמילים. בחלק מהזמן אני עובדת בחברת Publicators – Email Marketing. אנחנו נותנים שם שירות לעסקים מכל התחומים ומכל הגדלים – ממותגי על ועד ללקוחות שעובדים מהבית. מטבע הדברים אנחנו כל היום מתעסקים בשיווק באמצעות אימיילים, פתיחות, הקלקות, המרות וכו׳. כתבתי שם פעם case study על אסטרולוגית, שאמנם יש לה קהל קטן ביחס למותגי-על, אבל הקהל קוראים שלה כל כך מרותק לתוכן שלה, שהיא פשוט דוגמא עבורנו על כמה שכשאתה בתשוקה לדבר שאתה עושה, הלקוחות שלך מרגישים את זה ומגיבים לזה בעניין ובמסירות.

הקיצר, תכתבו כמו שהייתם רוצים לקרוא – מצחיק, עצוב, משעמם, ארוך, קצר – לא חשוב, העיקר באהבה.

Leave a Comment

/* ]]> */